Alan ammattilaisten lisäksi mukaan on kutsuttu ilahduttavasti myös kosmetiikkabloggaajia. Face Helsinki oli myös ensimmäisiä yrityksiä Suomessa, joka on otti bloggaajat mukaan maahantuomiensa kosmetiikkatuotteiden kuten puolalaisen Ziajan markkinointiin.
Kauneusseminaarin mielenkiintoisinta antia on mielestäni joka vuosi ollut suomalaisia kosmetiikkamarkkinoita koskeva esitys, jonka on pitänyt Teknokemian Yhdistyksen edustaja. Teknokemian Yhdistys seuraa kosmetiikan myyntiä Suomessa, ja kokoaa joka vuosi tilastot suomalaisten kosmetiikankulutuksesta.
Arvatkaa mikä on Suomessa kosmetiikassa myydyin tuoteryhmä vuodesta toiseen?
Se on hiustuotteet. Luulen, että selityksenä on se, että niitä käyttävät kaikki. Lisäksi tuntuu, että Suomessa on poikkeuksellisen paljon kampaajia, suomalaiset naiset värjäävät hiuksiaan paljon, ja ostavat hiustuotteita myös kampaajilta, jossa ne ovat kalliimpia.
Kent tupeerausharja |
Seuraavaksi eniten myydään ihonhoitotuotteita ja hygieniatuotteita. Värikosmetiikan osuus oli vuonna 2013 17 % ja tuoksujen ja parfyymien vain 5 %.
Kaikkiaan kosmetiikan myynti kasvaa Suomessa tasaisesti. Kosmetiikkaa myydään eniten päivittäistavarakaupoissa. Eniten on vuonna 2013 kasvanut apteekkimyynti, melkein 10 %. Tämä ei varsinaisesti yllätä minua, sillä apteekkiin on vuosi vuodelta tullut kiinnostavampia kosmetiikkatuotteita myyntiin. Esimerkiksi Essien kynsilakkoja, V10 Plus -seerumisarjaa sekä kuumaa uutuutta Vichyn Dermablend -sarjaa myydään apteekissa.
Parfyymimarkkinat ovat mielenkiintoiset, sillä Suomessa niitä myydään ehdottomasti vähiten (5 %), mutta Euroopassa niiden osuus on 15 %, eli lähes kolminkertainen. Yhtenä selityksenä voi olla se, että Suomessa on tapana ostaa hajuvedet laivalta tai lentokentän tax freesta, ja tämä myynti ei näy Suomen tilastoissa.
Euroopassa Suomi sijoittuu kuitenkin kosmetiikan kulutuksessa sijalle 7. Suomalaiset käyttävät kosmetiikkaan keskimäärin rahaa 170 euroa vuodessa (vuonna 2012 167 euroa). Edellä ovat Sveitsi (272 euroa) ja Norja (252 euroa). Osa tästä voi tietenkin selittyä myös näiden maiden korkeammalla hintatasolla. Tanska on 3., Ruotsi 4. sekä Belgia ja Hollanti 5. ja 6. Itse yllätyin sitä, että perinteisesti ulkonäköönsä panostavat italialaiset tai kosmetiikan suurmaa Ranska eivät olleet tilastoissa Suomen edellä.
Ziaja kaakaokäsivoide |
Seuraavaksi saimme kuulla esityksen kosmetiikkalainsäädännöstä.
Vaikka olenkin tiennyt, että EU:ssa ja Suomessa valvotaan kaikkea tarkasti, olin kuitenkin yllättynyt kuinka tarkka turvallisuusarviointi kosmetiikan on käytävä läpi päästäkseen markkinoille.
Tuotteiden turvallisuutta myös seurataan koko ajan tutkimustiedon sekä valmistajilta, jälleenmyyjiltä ja kuluttajilta saatavan palautteen perusteella. Lainsäädäntö ja ohjeistukset muuttuvat sen mukaisesti.
Itselleni tuli sellainen olo, että kannattaa ehkä miettiä vielä kaksi kertaa ennen kuin tilailee jotakin tuotteita netistä EU:n ulkopuolelta, jossa valvonta ei ole välttämättä ollenkaan samanlaista.
Mielenkiintoista oli myös, että mitä me tavalliset kuluttajat voimme tehdä turvallisuuden eteen.
Tärkeimpänä korostettiin sitä, että kannattaisi lukea tuotteiden pakkausmerkinnät ja käyttöohjeet, ja käyttää tuotteita sen mukaisesti. Eli jos hiusväreissä suositellaan värjäystä korkeintaan 6 viikon välein, sitä kannattaisi noudattaa.
Keltainen luomiväri halpismerkki Ruby Kissesilta. Ostettu Ruotsista. |
Viimeisenä oli kosmetiikan maahantuojan Jutta Carpelanin hauska esitys Nainen 2.0, jossa pohdittiin nykynaisen kosmetiikan kulutusta eri ikävuosina.
Minua nauratti erityisesti teinin osuus, jossa teini miettii, miksi Suomessa ei missään myydä keltaista luomiväriä. Ihan totta, se on harvinainen väri, enkä itsekään oikein tiedä miksi. Ehkä se sitten näyttää useimmilla oudolta. Itse olen kyllä nähnyt Svenska Hollywoodfruar -sarjassa Los Angelesissa asuvan ihanan Isabel Adrianin käyttävän sitä menestyksellisesti.
Teininä myös kuulemma nypitään kulmakarvat ihan ohuiksi, ja loppuelämä sitten odotetaan niiden kasvamista.
Kaksikymppisenä nainen hankkii rakennekynnet, hiuslisäkkeet ja ripsienpidennykset. Koska hänellä on niin paljon sanottavaa kosmetiikasta, hän perustaa kosmetiikkablogin ja ottaa sinne kuvia itsestään.
Kolmekymppisenä herätään kosmetiikan turvallisuuteen, saadaan ehkä vauva, ja aletaan tutkia incilistoja. Kasvoihin laitetaan puhdasta avokadoa ekologisuuden ja luomun hengessä.
Nelikymppisenä sitten huomataan ensimmäiset vanhenemisen merkit, ja aletaan käyttää rahaa anti-ageing voiteisiin. Silloin kaduttaa se, että ei alkanutkaan käyttää sitä silmänympärysvoidetta kaksikymppisenä.
Tähän asti samaistuin näihin naisen ikävuosiin täysin. Tulevat vaiheet kuten seesteinen kuusikymppisyys, jolloin on jo koettu kosmetiikkamarkkinoilla kaikki, ovat vielä edessä!
Kuvituksena Finlandia-talo, goodie bagin parhaimmistoa ja se keltainen luomiväri.
Varmasti mielenkiintoinen tilaisuus, kiitos hyvästä postauksesta!
VastaaPoistaKiva kun kiinnosti! :)
PoistaKauneusseminaari on ollut joka vuosi tosi mielenkiintoinen ja hyvin järjestetty. Nytkin olisi ollut vaikka mitä muitakin kiinnostavia aiheita, mutta valitettavasti pääsin töiden takia paikalle vasta ihan lopuksi, joten ehdin kuunnella vain nämä vikat luennot. Muita aiheita olisivat olleet mm. kosmetiikan megatrendit ja ekokampaajat, tosi mielenkiintoisia molemmat! :)
Voi apua, tuo 170 euroa vuodessa ei riittäisi mulle mitenkään... :D
VastaaPoistaMistä olet muuten saanut/ostanut tuon Kentin tupeerausharjan? Tarvitsen!!
Se onkin tosi vähän! Se on kaikkien suomalaisten keskiarvo, joten siihen on laskettu myös miehet, pikkulapset ja vanhukset. Keskivertonaisellakin menee varmaan enemmän, puhumattakaan meistä kosmetiikkahulluista! :)
PoistaSain Kentin harjan tilaisuuden goodie bagista, ja olen saanut sellaisen jo kerran aiemminkin aikaisempina vuosina. Sitä voi kyllä lämpimästi suositella, on paljon parempi ja laadukkaampi kuin kampaajalta aiemmin itse ostamani tupeerausharja.
Valitettavasti en tosin tiedä missä Kentiä myytäisiin, mutta ehkä googlaamalla löytyisi? Toivottavasti löydät omasi! :)
Todella mielenkiintoinen ja kattava postaus-kiitos!
VastaaPoista..Ja voi apua tuo 170€, eihän se riitä mihinkään :'D
Hienoa, että juttu kiinnosti! :)
PoistaTuonne Face Helsingin Kauneusseminaariin on joka vuosi onnistuttu valitsemaan tosi mielenkiintoiset puhujat. Nytkin minua harmitti hirveästi, että pääsin vasta loppuajaksi paikalle, enkä ehtinyt kuulemaan luentoja kosmetiikan megatrendeistä tai ekokampaajien toiminnasta. Mutta Ostolakossa ja Piece of Panda -blogit olivat siellä myös, joten ehkä he raportoivat. :)
Suomalaisten kosmetiikkaan kuluttama summa on kyllä tosi pieni, meiltä suurkuluttajiltahan sama menee melkein kuukaudessa. :)
Kyllä voidaan ihan rauhallisin mielin käyttää turvallista kosmetiikkaa täällä EU:n alueella. :)
VastaaPoistaOlen samaa mieltä, sen verran tarkat turvallisuustestit kosmetiikalle on. Toki joskus jotain epäilyttävääkin voi mennä läpi seulasta, mutta ei kestä kyllä kovin kauan kuin nekin kielletään, kuten tietyt ripsiseerumit aikoinaan. :)
PoistaEi mitään mahdollisuuksia, että 170 euroa riittäisi vuodessa :D Sen verran käytän ehkä keskimäärin kuukaudessa! Toisaalta, en ole koskaan pitänyt tarkkaa kirjaa siitä, miten paljon mulla todellisuudessa kosmetiikkaan palaa rahaa. En usko, että haluan tietää! :D Summa voisi osoittautua paljon isommaksi ja saada mut liian kauhistuneeksi. Siispä en toistaiseksi syvenny kosmetiikan kulutukseeni, vaan yritän pitää sen jokseenkin "aisoissa". Sallittakoon mulle tämä heikkous ;)
VastaaPoistaMS / Beauty Highlights
No ei kyllä mullakaan mahdollisuuksia selvitä 170 eurolla vuodessa, samoin menee sen verran ehkä kuukaudessa, jos jakaa rahankulutuksen tasaisesti koko vuodelle. Ulkomailta ostan kosmetiikkaa enemmän, mutta nykyään kotimaassa voi onneksi mennä kuukausikin vähän vähemmillä ostoksilla. 170 euron summa on kuitenkin koko kansan keskiarvo, naiset käyttävät varmaan lähes kaikki enemmän ja monet miehet ja lapset vähemmän: lähinnä hammastahnaa, shampoota ja pesuaineita varmaan.
PoistaItse pidin viime vuonna kirjaa rahankulutuksestani kosmetiikkaan, ja se oli hyvin valaisevaa. Suorastaan järkyttävän suuri summa siitä vuodessa tuli, vaikka kertaostot voivat olla hyvin pieniäkin. Tänä vuonna olen kovasti yrittänyt vähentää osteluani. Yllättävän vaikeaa se vain on, kun minua kiinnostavat niin paljon kaikki uutuudet ym. Toisaalta onneksi esim. vaateostokseni ovat vähentyneet, kun pääfokus on ehdottomasti kosmetiikassa. Olisi kyllä kiinnostavaa tietää vertailun vuoksi, että kuinka paljon keskivertosuomalaisella menee rahaa vaatteisiin vuodessa, veikkaisin että 400-500 euroa, voi olla enemmänkin. Meillä on ehkä suhteet toisin päin. :)
170€ oli yksi Sephora -käynti ;D
VastaaPoistaElisa, Kentin harjat on hinnoissaan mutta kyllä ne on hyviäkin. Edullisempia löytyy myös näistä perusnettikaupoista ja sieltä klik tupeerausharja :)
Hihii. :) Mullakin humpsahtaa 170 euroa helposti ulkomaan matkoilla, kun laskee mm. kaikki tax free -ostoksetkin. Ulkomailla on vain niin paljon kaikkia kiinnostavia kosmetiikkamerkkejä, joita ei Suomesta saa, ja joita haluaa kokeilla. Mun viimeisin Sephora-käynti oli kyllä vain n. 50 euroa, mutta aika paljon itsehillintää siinä sai kyllä käyttää. :)
PoistaKentin tupeerausharja on omastakin mielestäni loistava, paljon parempi kuin kampaajalta aikoinaan ostamani mikälie. Voi suositella! :)
Niin oliko tuo 170€ nyt varmasti vuodessa eikä kuukaudessa:DD Mielenkiintoinen postaus!
VastaaPoistaTeiltä kynsilakkaharrastajilta menee sama summa varmaan moninkertaisesti pelkkiin kynsilakkoihin vuodessa, toivottavasti ei kuitenkaan silti kuukaudessa. Itse käytän ko. summan vuodessa varmaan pelkkiin luomiväreihin, ihanaa. :)
PoistaKiva kun tykkäsit! Kauneusseminaari on joka vuosi huippumielenkiintoinen! :)
Mielenkiintoinen postaus, kiitos referoinnista! Minä en tosin samaistunut noihin naisen ikävuosiin ollenkaan, mulla ei kauheasti natsannut mikään kohta. Mutta minä olenkin aina ollut vähän kummajainen ja se vastavirtaan räpiköijä. ;-) Niin ja toisaalta tuo on kuva tästä hetkestä, ei tällaisen nelikymppisen akan kehityskaaresta (esim. silloin kun minä olin parikymppinen ei ollut mitään rakennekynsiä, ripsipidennyksiä tai blogjea :-D ). Tai ainakaan ne eivät olleet pinnalla.
VastaaPoistaOlepas hyvä, kiva kun kiinnosti! Sen takia mut oli varmaan sinne kutsuttukin, että raportoin teille. :)
PoistaMinä taas samaistuin noihin naisen ikävuosiin täysin, ihan teinistä nelikymppiseksi. Kaikki vaiheet on koettu, ja varmaan lisää tuota nelikymppistä on vielä odotettavissa. Silmänympärysvoiteen käyttämättömyyttä olen jo alkanut katua. :)
Itse ehdin kyllä mukaan hiuslisäkebuumiin vähän päälle kaksikymppisenä, ja näköjään tähän blogihommaankin vähän jälkijunassa. Rakennekynsiä ja ripsenpidennyksiä minulla ei ole kyllä ikinä ollut, ehkä koska olin jo järkevä kolmekymppinen kun niiden suurin buumi alkoi. Sehän olikin sitten sopiva ikä hurahtaa luonnonkosmetiikkaan, ja siinä vaiheessa olen osin yhä. Tosin vähitellen on alkanut se anti-ageingkin kiinnostaa, joten ehkä sieltä tulevat vielä ne viisikymppisen ja kuusikymppisen ikävaiheetkin. :)
Hah! Juuri äsken pistin nätisti kaikki tämän kuun kosmetiikkaostokset laskentataulukkoon ja loppusumma oli lähes 300€. Suurin osa (yli 200€) tuoksuihin :D Tämä on kyllä poikkeuksellinen kuukausi, ja olen ihan vannoutunut tuoksuharrastaja, mutta 170€ ei riitä kyllä vuodeksi mihinkään.
VastaaPoistaEn mäkään kyllä täysin samaistu noihin vuosikymmeniin, ja hihittelen blogeissa leviävälle kemikaali- ja luomuhysterialle nyt kun olen parit raaka-aineluettelot tutkinut googlen kanssa ainesosa ainesosalta. Eikä se avokado oikeasti auta. Hauska tiivistys silti, ja suurimmalta osalta pitää täysin paikkansa -- minäkin nypin teininä kulmani olemattomiin! :D
Tervetuloa kerhoon! Laskin viime vuonna koko vuoden rahankulutukseni kosmetiikkaan, ja summa oli sen verran järkyttävä, että nyt olen yrittänyt kovasti vähentää. Keskiarvoksi tulee silti varmaan tuo 170 euroa kuukaudessa tällekin vuodelle, ellen sitten lopeta kosmetiikan ostamista heti loppuvuodeksi. OMG.
PoistaMinulla kyllä nuo naisen ikävuodet osuivat ja upposivat. Minäkin nypin teininä kulmakarvani viivoiksi, laitoin kaksikymppisenä hiustenpidennykset ja innostuin luonnonkosmetiikasta kolmekymppisenä. Mutta olet varmasti oikeassa, ei se pelkkä avokado riitä ja auta, suhteellisuudentaju olisi hyvä pitää mukana. Ja ehkä on ihan hyvä ettei Suomessa juuri myydä keltaista luomiväriä tai kynsilakkaa, jos ne eivät kerran sovi teineillekään. :)
Itse miellän kyllä ns. turvallisemmaksi jos tuote on EU:n alueelta, vaikka toki poikkeuksia on. Esim. en usko että Meow Cosmeticsin mineraalimeikkipohja olisi haitallinen tai vaikkapa Badgerin voiteet. Mutta esim. Aasiasta oleviin, älyttömän halpoihin tuotteisiin suhtaudun varauksella.
VastaaPoistaItselläni menee vuodessa kyllä enemmän kuin 170€, mutta keskiarvohan tuo vain on. :D Kulutan siis joidenkin muidenkin edestä ja tuoksuhyllyltäni löytyy kyllä useampi kuin vain pari tuoksua... :D
Ja myönnän että esim. laivalla yritän hyödyntää juurikin tuoksuissa tax free-hinnat.
Ite sain näytteen keltaisesta luomiväristä ja pakko sanoa, että se näyttää kyllä oudolta. :D Oli muuten nimetty Winona Ryderin mukaan!
Minulla on samat epäilykset aasialaisia ebay-tuotteita kohtaan, mutta varmaan esim. amerikkalaiset ovat aika turvallisia, ja miksei tietysti tietyt aasialaisetkin. Näiden alueiden lainsäädäntöä en tunne, mutta EU:n osalta ainakin turvallisuusjärjestelmä ja valvonta vakuutti. Hienoa että meidän kuluttajien ei tarvitse täällä miettiä terveysvaikutuksia, vaan viranomaiset tekevät sen puolestamme. Käyttöohjeet on toki itse luettava, itse olen ollut sinä tähän asti vähän laiska. :)
PoistaMielenkiintoinen asia myös mitä tuolla tilaisuudessa korostettiin oli viranomaisten, valmistajien ja jälleenmyyjien kuluttajilta saama palaute. Sen vuoksi kannattaisi aina ilmoittaa esim. jos saa jostakin tuotteesta allergisen reaktion, jotta viranomaiset saisivat tietoa tuotteiden vaikutuksista laajasti ja muitakin voitaisiin tarvittaessa varoittaa. :)
Minäkin ostan kaikki tuoksut tax freesta laivalta tai lentokentältä, taitaa olla maan tapa. Nehän ovat niin paljon edullisempia siellä, että kyllä kannattaa. Tosin nykyään on tuoksuista välillä tosi hyviä tarjouksia myös tavarataloissa, joten ehkä niidenkin ostelu "maista" alkaa vähitellen lisääntyä. Muutenkin minusta tuntuu että tuoksut kasvattavat suosiotaan, ja voisivat hyvin olla seuraava myynnissä nouseva kosmetiikan ryhmä. :)
Minulla ei ole kuin yksi keltainen luomiväri, tuo kuvassa näkyvä. Nyt mielenkiintoni kyllä sen verran heräsi, että taidan huvikseni kokeilla meikata sillä joku päivä ja katsoa kuinka oudolta se näyttääkään. Hauska kokeilu, voisi sopia esim. korallisen huulipunan kanssa kyllä aika hyvin.
Olipas kiinnostavaa, Winona Ryder, miksiköhän?! :)
Älyttömän mielenkiintoinen teksti, kiitos tästä! :)
VastaaPoistaTuossa maakohtaisessa listassa on siis ilmeisesti otettu maan hintataso laskelmiin? Mikä on vähän hassua, koska se tavallaan vääristää tilastoa. Tai no vääristää ja ei vääristä, kai se on silti euromääräisesti oikein, mutta ei ihan oikein ehkä suhteutettuna. Tuli mieleen, että Ranska ja Italia ovat tosiaan ne kosmetiikan suurmaat, mikä tarkoittaa, että mooonet merkit ovat ranskalaisia ja italialaisia. Mikä taas voi tarkoittaa, että ne merkit ovat siellä kotimaassaan paljon edullisempia kuin muualla. ;) Ei esim. Dior nyt ihan markettitasoa Ranskassakaan ole, mutta varmasti edullisempaa kuin turistirysissä.
Toisaalta taas Ranskassa ja Italiassa on paljon myös "luonnollisempia" ihmisiä, heillä on hyvät geenit, eikä he koe tarvitsevansa paljoa tuotteita, ehkä vain huulipunan, hiuslakan ja aurinkolasit. Tiedätkö mitä tarkoitan? Monet saattavat myös käyttää luonnollisempia tuotteita keittiön puolelta, esim. oliivi- ja kookosöljyä. Tätä on hauska pohtia, todella kiinnostavaa! :)
Mahtavaa, että tämä kiinnosti. Tuo kosmetiikkaseminaari on kyllä niin mielenkiintoinen joka vuosi! Kylmää faktaa ja kiinnostavia kosmetiikkatrendejä. Yhtenä kosmetiikan megatrendinä viime vuosilta oli mm. mainittu multifunction-tuotteet, eli esim. kaikki BB:t ja CC:t jne. Nekin ovat olleet todellinen ilmiö! :)
PoistaMaan hintatasoa ei tosiaan ollut huomioitu ainakaan vuosittaisen rahankulutuksen laskelmassa, joku sitä oikein erikseen luennoitsijalta kysyikin. Siksi Sveitsi ja Norja ovat kärjessä, koska nehän ovat muutenkin korkean hintatason maita. Ranskalaiset ostavat ainakin myös paljon apteekkikosmetiikkaa, myös kasvovoiteita ym, ja apteekissa hintataso on halvempi kuin selektiivillä merkeillä, joita ainakin suomalaiset vanhemmat naiset usein käyttävät.
Olen myös samaa mieltä siitä, että etelä-eurooppalaiset eivät tarvitse niin paljon värikosmetiikkaa, ja ainakaan ranskalaiset ja italialaiset naiset eivät mielestäni välttämättä meikkaa kovin paljon. Missähän muuten englantilaiset naiset olivat noissa tilastoissa, he käyttävät mielestäni kosmetiikkaa paljonkin, mutta ehkä sitten miehet siellä vastaavasti vähemmän? Näitä syitä on kyllä todella hauskaa arvailla!
Noista muista tilastoista en huomannut maiden hintatasovertailun puuttumista edes epäillä, mutta voihan olla että niissäkin on laskettu pelkkiä rahamääriä. Silloin hiustuotteiden suosioon voisi vaikuttaa Suomessa ainakin se, että niitä ostetaan paljon myös kampaajalta, jossa ne ovat kalliimpia. Apteekkien en kyllä usko nostaneen hintojaan, joten apteekkikosmetiikan suosion nousu on ainakin Suomessa varmaan aito ilmiö.
Kiitos hyvästä kirjoituksesta ja osallistumisesta seminaariin!
VastaaPoistaVastauksena erääseen kommenttiin:
KENTin harjoja saa kampaajilta, AllaModan verkkokaupasta (http://allamoda.mycashflow.fi/category/5/kent) ja Face Helsingin myymälästä (www.facehelsinki.fi)
t. Marika, Face Helsinki
Kiitos vielä tosi kiinnostavasta ja mukavasta seminaarista, mahtavaa kun järjestätte sen aina! :)
PoistaJa kiitos myös vastauksesta Kentin harjojen osalta. Mielestäni ainakin tuo tupeerausharja on aivan loistava ja suosittelen sitä mielelläni lämpimästi. :)