Seminaari palkittiin viime vuonna Kauneustoimittajien yhdistyksen Kaunis teko 2012 -palkinnolla. Osallistuin seminaariin myös silloin, viime vuoden juttuni löydät täältä.
Tänä vuonna saimme mm. katsauksen kosmetiikkamarkkinoihin vuonna 2012, kauneustrendeihin myynnin tukena sekä naistenlehtiin ja sosiaaliseen mediaan Olivia-lehden kautta.
Teknokemian yhdistys ry:n esittämät kosmetiikan myyntitilastot olivat taas erityisen mielenkiintoisia.
Vuonna 2012 hiustenhoitotuotteita myytiin Suomessa ehdottomasti eniten, kun toisena olivat ihonhoitotuotteet ja kolmantena hygieniatuotteet. Värikosmetiikka oli vasta sijalla 4. ja parfyymit ja tuoksut sijalla 5. Parfyymien myynti oli suhteessa kyllä kasvanut eniten vuodesta 2011.
Ymmärrän tämän sikäli, että esim. moni keski-ikäinen nainen, joka ei juurikaan muuta kosmetiikkaa käytä, satsaa kyllä hiustuotteisiin ja anti-age kasvovoiteisiin. He eivät välttämättä ostaisi Diorin huulipunaa vaan ennemminkin kotimaista Lumenea, mutta esim. laadukkaan shampoon ja hoitoaineen he ovat valmiita helpostikin hankkimaan kampaajalta. Hiustenhoitotuotteita käyttävät myös kaikki suomalaiset, miehet ja lapsetkin, joten sekin selittää lukuja.
Keskimäärin suomalainen kuluttaa kosmetiikkaan 171 euroa vuodessa. Tämäkin luku sisältää koko kansan, eli ei siis vain naisia, joista suurin osa kuluttaa varmaan enemmän. Luku on myös koko ajan nousussa.
Yllättäen emme ole Euroopassakaan viimeisten joukossa, vaan sijalla 6.-7. yhdessä Belgian kanssa. Edellä ovat Norja, Sveitsi, Tanska, Ruotsi ja Alankomaat. Mutta yllättäen jäljessä tulevat mm. Ranska ja Italia, vaikka ranskatarten huolitellusta ulkonäöstä ja italialaisten la bella figurasta aina puhutaan.
Yksi seminaarin kiinnostavimmista esityksistä oli mielestäni Kent-hiusharjojen esittely.
Englantilainen Kent on perustettu vuonna 1777 ja se toimittaa hiusharjat mm. Englannin kuningasperheelle. Eli Cambridgen herttuatar Katekin harjaa hiuksiaan varmaan Kentin harjalla!
En ollut tiennyt, mitä kaikkea hyvältä hiusharjalta vaaditaan. Hienoimmat harjat tehdään käsityönä. Harjoihin käytetään villisian harjaksia, jotka muistuttavat proteiinirakenteeltaan ihmisen hiusta eivätkä vahingoita sitä. Hyvä luonnonharja levittää talia päänahasta hiuksien pituuksiin kosteuttaen ja suojaten niitä. Näin kaksihaaraiset vähenevät ja hiuksiin tulee kiiltoa. Samalla harja myös puhdistaa hiuksia.
Seminaarin goodie bagissa saimme testattavaksi Kentin tupeerausharjan.
Sen puuvarressa lukee hienosti "Love of beauty is taste. The creation of beauty is art.".
Ehdin jo testata harjaa, sillä olen nyt ymmärtänyt että tupeerauskin on osin välinelaji.
Minulla on ennestään kampaajalta ostettu ihan hyvä Classic-tupeerausharja. Tämä Kent oli kuitenkin vielä parempi. Sen luonnonharjasten joukossa on myös nylonia, ja sillä saa todella näyttävän ja tiukan tupeerauksen.
Innostuin näistä harjoista kovasti, ja luulen että tulen hankkimaan myös föönausharjan Kentiltä. Hinnatkaan eivät ole mitään mahdottomia, esim. föönaamiseen tarkoitetut keraamiset pyöröharjat maksavat koosta riippuen 20-30 euroa. Kentin harjoja myydään varmaan ainakin kampaamoissa.
Tämä hurmaava herrasmies oli parturi-kampaaja Antonio Flores, joka puhui sydämelllisestä asiakaspalvelusta ja vertaili kampaamoiden asiakaspalvelua Suomessa ja ulkomailla.
Hän kertoi kiinnostavia yksityiskohtia kampaajalla käymisestä ulkomailla. Maailmalla kampaajalla käynti on selkeästi sosiaalinen tapahtuma ja asiakkaan saapuminen todella huomataan. Esimerkiksi Etelä-Amerikassa asiakkaat ovat vaativia, ja sanovat suoraan jos eivät pidä lopputuloksesta. He saattavat kieltäytyä jopa maksamasta. Sellaista ei ikinä tapahdu Suomessa. Esimerkiksi Brysselissä koko kampaamon työntekijät pysähtyvät tervehtimään "bonjour Madame, au revoir Madame" kun asiakkaita tulee ja menee. Maailmalla on myös tyypillistä, että asiakkaalle tarjotaan kahvia tai teetä ja jotakin pientä syötävää. Suomessa se riippuu paikasta.
Esitysten lomassa seminaarissa oli myös mahdollisuus saada käsihoitoja ja pikamanikyyreja.
Minä otin manikyyrin. Siihen sai valita itse kynsilakan MIYO:lta tai Pierre Renelta.
Tässä oli Pierre Renen huikea, värikäs valikoima.
Minä valitsin sieltä manikyristin avustuksella aavistuksen viileänsävyisen vaaleanpunaisen kynsilakan numero 209 (ei nimeä, harmi).
Sehän oli aivan ihana karkkipinkki!
Hyvää lohdutusta minulle, joka en harmikseni saanut helmikuun LivBoxista Essien vaaleanpunaista Lovie Dovie -kynsilakkaa, vaan maidonvaalean Muchi, Muchin. Nyt sitten löysin kunnon vaaleanpunaisen!
Tämä Pierre Rene 209 oli kyllä nätti ja keväinen.
Manikyristi teki todella huolellista ja kaunista työtä, yhtään ei tarvinnut reunoja korjailla lakkauksen jälkeen.
Aluslakkana oli Pierre Renen kuiville kynsille sopiva aluslakka ja päälyslakkana timanttilakka, josta tuli lakkaukseen kiiltoa. Lopuksi käsiin hierottiin Ziajan oliivikäsivoidetta. Ihanaa hemmottelua!
Ilokseni sain vielä kynsilakkapullon mukaanikin, joten voin lakata sillä toisenkin kerran.
Goodie bagista löytyi vielä toinenkin Pierre Renen kynsilakka, iloisen korallinen 212 Fantasie. Todella kiva sävy!
Pierre Rene on puolalainen edullinen merkki, jota Face Helsinki maahantuo. Sitä saa lähinnä kauneushoitoloista sekä Face Helsingin myymälästä Helsingin Kalliosta.
Tässä on myös kiinnostava tuote goodie bagista: kiinteä parfyymi Crazylibellule and the Poppies The Crazy Stick.
Minulla on siitä viime vuodelta vasemmanpuoleinen Tout Oublier, Letting Go. Sen tuoksussa on iiristä ja ylangia. Tuoksu on jännittävä: itämainen ja heinäinen.
Nyt sain Josephine Jonquillen, joka tuoksuu jasmiinille, tummalle suklaalle, tiaren kukille ja inkiväärille. Pidän siitä ehkä enemmän kuin tuosta Letting Gosta, sillä se on hedelmäisempi.
Crazy Stickseja myydään mielestäni ainakin Stockmannilla.
Minun täytyy myöntää, että en aiemmin tajunnut näiden kiinteiden parfyymien ideaa. Nyt innostuin näistä, sillä ne ovat käteviä matkalla ja käsilaukussa kuljetettavaksi. Lisäksi ne eivät suihkua ympäriinsä kun niitä laittaa, eli sopivat paremmin esim. allergiseen ympäristöön kuin tavalliset parfyymit.
Ja katsokaa noita kuvankauniita pakkauksia, niin ranskalaisen chic!
Tässä on sitten ilouutisia edullisemman kosmetiikan ystäville.
Ilmeisesti halpaa, mutta hintaansa nähden laadukasta Elfia aletaan nyt myydä Suomessakin, sillä sen luomiväripaletti löytyi goodie bagista. Hienoa!
Kaksi muuta luomiväriä goodie bagissa olivat MIYO:n valkoinen Sugar ja Paesen hopeinen 19 Diamond Mono. Molemmat ovat edullisia puolalaisia merkkejä.
MIYO:n valkoista Sugaria on kehuttu korostusvärinä. Se onkin huomattavasti pigmenttisempi kuin aiemmin kokeilemani MIYO:n violetti Drama, ja sopii esim. hyvin meikissä silmän sisänurkkaan valoa tuomaan. MIYOa myy mm. Seppälä.
Aluksi ajattelin, että tuo hopeinen Paese ei ole ollenkaan minun värini, mutta sitten tajusin, että sehän voi oikeastaan näyttää aika upealta punaisen tukkani kanssa. Odotan siis innolla että pääsen testaamaan.
Pierre Renen, MIYO:n ja Paesen lisäksi Face Helsinki tuo maahan edullista puolalaista ihonhoitosarjaa Ziajaa. Sen vartalovoiteista ihana kaakaovartalovoi Cocoa Body Butter on palkittu mm. Elle-lehden Beauty Awardseissa vuonna 2012 Säästä-kategoriassa.
Seminaari loppui skumppatarjoiluun. Siinä saattoikin skoolata keväälle - ja ihanalle kosmetiikalle!
J.K. Myös Glitz & Glam -blogin ihanainen Minna on jo ehtinyt kirjoittaa tapahtumasta. Hänen juttuunsa pääset tästä. Lisäilen tähän linkkejä myös muiden blogittarien blogeihin sitä mukaa kun juttuja ilmestyy, jos teitä kiinnostaa lukea tapahtumasta lisää.
Törmäsin Elfiin paikallisessa apteekissa! Silloin oli vähän kiire, etten ehtinyt tutustua tarkemmin. Edullisia näytti olevan, en ole koskaan törmännyt merkkiin, joten tästä toivon kuulevani esim. sinulta lisää.
VastaaPoistaHei, tosi mielenkiintoista kuulla! :)
PoistaSelvittelin vähän, ja ilmeisesti Carpelan Cosmetics on alkanut tuoda Elfiä maahan ennen joulua. Aikaisemminhan sitä on saanut tilattua lähinnä netistä. Elf on hyvin edullinen halpissarja, mutta kuitenkin sen laatua kiitellään jatkuvasti, varsinkin hintaan verrattuna. En ole itse koskaan aiemmin kokeillut Elfin tuotteita, mutta testaan nyt ainakin tämän luomiväripaletin mielenkiinnolla ja kerron sitten kokemuksiani.
Ehkä Elfia alkaa nyt näkyä enemmänkin esim. kosmetiikkablogeissa, jos sitä kerran saa nyt Suomestakin. :)
Carpelan Cosmetics ilmoittaa, että sarjan perustuotteiden hinta tulisi olemaan aina 2,90 euroa. Sen sijaan vähän vielä laadukkaammat Studio-tuotteet maksaisivat 5,70 euroa kappaleelta. Eli aika edullista on... :)
Koskahan sitä maalaistollukka rohkaistuisi niin paljon, että uskaltautuisi mukaan? Sain kutsun mutta jänistin vaikka kiinnosti tosi paljon ja näyttää siltä, että olen missannut paljon:/
VastaaPoistaMukaan vaan Sissi! Tapahtuman järjestäjien puolesta sanon, että tervetuloa ensi vuonna. Tapahtuma on avoin kaikille kauneusalan ammattilaisille ja kiinnostavien luentojen lisäksi hyvä paikka tavata muita bloggaajia ja kauneustoimittajia.
VastaaPoistaKiitos rohkaisusta!
PoistaKiva kun järjestäjät jo vastasivatkin sinulle Sissi, eli ensi vuonna ehdottomasti vain mukaan! Nytkin meitä bloggaajia oli muualtakin kuin Helsingistä, eli Glitz & Glamin Minna Kouvolasta ja Kosmetiikkaobsession Mizz Annie Joensuusta. Sitä kivemmaltahan tapahtuma melkein tuntuu mitä kauempaa tulee, eli todellakaan ei tarvitse olla helsinkiläinen tai mitenkään trendikäs (eivät välttämättä ole todellakaan edes sama asia!) osallistuakseen. Kaikki bloggaajatyttöset ovat ihan supermukavia, joten toivottavasti saamme sinut ensi vuonna iloiseen joukkoomme, mikäli Face Helsinki ystävällisesti kutsuu meidät silloin. Olisi tosi kiva tavata! :)
PoistaIhania olette:) Ehkä mä sitten jo uskallan kun näillä saatesanoilla saan vuoden kerätä rohkeutta;)
PoistaMielenkiintoisen kuuloinen seminaari :)
VastaaPoistaOli kyllä! Tykkään kun seminaari on selkeästi niin asiapainotteinen, mutta joukossa on myös vähän ihanaa hemmottelua kuten käsihoidot ja manikyyrit sekä uutuustuotteiden esittelyä. Ihan mahtavaa että tällaisia järjestetään! :)
Poista