lauantai 28. helmikuuta 2015

New York JFK

New York, New York, kuulutti Finnairin lentokapteenikin, kun lähdimme Helsingistä kohti New Yorkia.






New Yorkin lentokenttä JFK on nimetty hurmuripresidentti John F. Kennedyn mukaan.

Asiaankuuluvasti Finnairin lennolla oli yhtenä elokuvavaihtoehtona Oliver Stonen "JFK".

Siellä se jossain siintää iltapäiväauringossa, New York ja varmaan myös John F. Kennedyn lomapaikka Hyannis Cape Codilla. Kennedyjen Hyannis-aika loi pohjan koko classy, casual American stylelle (Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Gant...). 






USA:ssa lentokentät eivät ole mitään luksusta tai ostoskeskuksia, mikä on tavallaan outoa, kun muualla siellä on aina niin hyvät shoppailumahdollisuudet.

New Yorkin lentokentällä oli sentään edes jotakin.

Kosmetiikka keskittyi kolmen Estee Lauder -yhtiöiden omistaman merkin ympärille: Estee Lauder, Clinique ja MAC. Kaikilla oli oma kauppansa.

Esimerkiksi Cliniquen hinnat olivat USA:ssa noin kolmanneksen halvemmat kuin Suomessa, vaikka dollarin kurssi on tällä hetkellä hyvin vahva. Legendaarinen kuoriva kasvovesi Clarifiying Lotion maksoi lentokentällä esim. n. 20 euroa (23 dollaria), kun hinta Suomessa on n. 30 euroa.

MAC:ilta ystäväni etsi hyvää luomivärisävyä vihertävän-sinisille silmilleen. Sinisyyden korostamiseen MAC:n myyjä neuvoi harmaita sävyjä ja vihreän vaaleanpunaisen-persikkaisia sävyjä. Parhaita arkimeikkiin oli myyjän mukaan Da Bling, "pink with gold pearl".

Kausikokoelmista New Yorkin lentokentällä oli ystävänpäivään sopien MAC:n Red, red, red, joka on parhaillaan myynnissä myös Helsingissä. Oikeasti se oli USA:ssa joulukokoelma.






Minusta oli hauskaa viettää New Yorkin lentokentällä aikaa myös siksi, että lempisarjani Gossip Girlin yksi jakso tapahtui aikoinaan siellä. 

Blair Waldorf pakeni Monaco-häistään Vera Wangin hääpuvussa lentokentälle, ja joutui vaihtamaan sen näihin matkamuistomyymälässä myytäviin I Love New York -paitoihin, joissa "a true new yorker wouldn't be caught dead in". 

Blair myös sanoo lentokentällä eräälle tytölle: "You think I'd be insulted by someone with a Samsonite?". Minullakin oli tietenkin Samsoniten laukku. :)






Blairin muistoksi ostin lentokentän museokaupasta The Metropolitan Museum of Art -mukin, jonka portailla Blair ja muut Gossip Girlit viettivät New Yorkissa aina aikaansa.  

tiistai 24. helmikuuta 2015

Leoparditossut, Julianne Mooren meikki ja jogurttijäätelö

... eli Amerikan kaikki ihanuudet.

Kirjoitin aiemmin suhteellisen asiallisesti Helsinki-Vantaan tax free -uudistuksesta (linkki) ja USA:n shoppailumahdollisuuksista (linkki), joten nyt aion vain puhtaasti hehkuttaa. 






USA:sta saa kaikkea ihanaa, jota ei Suomesta välttämättä saa, kuten valkoisia leopardikuvioituja lenkkitossuja hopeisilla koristeluilla (99 dollaria eli n. 90 euroa). 

Ihastuin näihin Niken tossuihin kaupassa, joka oli täynnä lähinnä tummaihoisia asiakkaita. Ostettuani ne keräsivät kehuja kaikilta vastaantulijoilta. Eivätkö olekin ihanat!






Tässä tossuni matkustavat glamouristi first class American Airlinesin lennolla.

Lentokoneen American Way -lehden kannessa on upea Julianne Moore, joka voitti juuri 55-vuotiaana parhaan naispääosan Oscarin.

Valo on kaunis, koska ollaan juuri aurinkoisten Montanan vuorten yllä.

Punatukkaisen Julianne Mooren silmämeikki oli hieno: violetit rajaukset ja violettia ripsiväriä. Ei näyttänyt siltä että olisi yhtään too much, vaan päinvastoin tyylikkäältä ja kiinnostavalta. 






Samantyyppistä voi yrittää saada aikaan näillä: Make Up Storen Flamenco-luomiväri ja Diorin Angeliqué-luomiväri (saatu blogin kautta) sekä Chanelin musta rajauskynä.






Parempia olisivat kuitenkin vielä violetti rajauskynä ja kirsikkana kakun päällä violetti ripsiväri, jollainen ilmestyi mm. Diorin tämän kevään 2015 Kingdom of Colors -kokoelmassa, Addict IT-Lash Mascara It-Violet (40 euroa).

Valitettavasti Diorin kokoelmaa ei ollut myynnissä Helsinki-Vantaan lentokentän tax freessa. USA:ssa ripsiväri taas ei näyttänyt kuuluvan edes kokoelman valikoimaan.






Koska tässä esitellään nyt kaikki Amerikan herkut, kävin myös autonäyttelyssä ihastelemassa näitä kaunokaisia.

Tässä on ihanasti nimetty Chevrolet Bel Air. Aika ihana on itse autokin.






Ja tässä on dream car, vuoden 1960 Chrysler 300 F.

Oi, oi noita takana olevia siipivaloja!






Yksi ihanuus Yhdysvalloissa ovat jogurttijäätelöbaarit.

Siellä saa itse valita automaatista haluamaansa jogujätskiä kippoon. Siihen päälle ripotellaan valinnan mukaan tuoreita hedelmiä, marjoja, karkkeja, pähkinöitä tai suklaata. Lopuksi homma punnitaan ja maksetaan.






Jogurttijäätelöissä on myös rasvattomia ja makeuttamattomia terveellisempiä vaihtoehtoja 65-85 kcal.

Self help -oppaat ovat USA:ssa myös iso ilmiö. Tässä on jogurttijäätelön kanssa nautittavana Pam Grouthin E2 -energiatestit, jotka todistavat että ajatuksesi luovat todellisuutesi. 

Ja Amerikassa se todellisuus on aika ihana!

lauantai 21. helmikuuta 2015

Shopping USA

Hello Darlings, 

The United States of America: shoppailijan taivas. Kauppoja on joka puolella, valikoima on valtava, eivätkä hinnatkaan ole mitenkään mahdottomia, vaikka dollarin kurssi suhteessa euroon ei tällä hetkellä hurrattava olekaan.






Aiemmin luulin, että Sephora on amerikkalainen kosmetiikkaketju. Sittemmin minulle on selvinnyt, että se on alunperin ranskalainen, mutta todella laajalti levinnyt USA:han.

Sephorassa Jenkeissä on kaikkia kiinnostavia merkkejä, joita ei Suomesta löydy. 

Urban Decayn Naked-luomiväripaletit maksoivat 54 dolskua (47 euroa). Kynsilakoissa oli erilaisia merkkejä kuten Deborah Lippman ja Formula X, jonka ihania kevätvärejä on kuvassa. Too Facedin aurinkopuuterien rasiat olivat uudistuneet vaaleanpunaisista mustiksi. 

Ystäväni tarvitsi kevyttä meikkivoidetta, joten Sephoran myyjä suositteli hänelle Cover FX -merkin CC Creamia, joka oli hänen mielestään paras kaikista.

Sephoran myyjiltä kannattaa muutenkin kysyä neuvoa, sillä heillä on meikkisiveltimet mukanaan ja he testaavat tuotteita haluttaessa myös asiakkaan iholle.   






Itse hankin vain vakkarijuttujani Sephorasta, jotka olen kaikki todennut vuosien varrella tuoteryhmissään parhaiksi: Urban Decay Eyeshadow Primer Potion (20 dollaria eli 17,55 euroa), Smashbox Photo Finish Foundation Primer (36 dollaria eli 31,60 euroa) ja Too Faced Primed & Poreless Pressed Powder (30 dollaria eli 26,33 euroa).

Kuten huomaatte, otan kovin vakavasti meikin pohjustuksen. 







Victoria's Secretiin on minulla mennyt jo vähän maku, mutta ilahduin kun huomasin eräällä Mallilla eli ostarilla sen pikkusisaren, Pinkin oman kaupan. 

College-tytöille suunnatussa Pinkissa oli menossa ihana Spring Break -kampanja. Yleensä kaikki kuitenkin lähtevät spring breakiksi pois: Floridaan ja Meksikoon.






Ostin Pinkista kaksi herkullisen hedelmänväristä ja nätisti istuvaa t-paitaa, 2 for 36 $.






Yksi mitä kannattaa Jenkeistä ehdottomasti ostaa, ovat OPI:n ja Essien kynsilakat, jotka ovat siellä huomattavasti halvempia kuin Suomessa.

OPI:t maksoivat markettiketjuista parhaassa, Targetissa 9,59 dollaria (8,42 euroa) ja Essiet 8,49 dollaria (7,45 euroa). 






Englantilainen Butter London oli yllättäen tehnyt myös invaasion Amerikkaan.

Butter Londonin hauskasti nimetyt (Disco Biscuit, Come to Bed Red, Tea With the Queen, Posh Bird, Fairy Lights...ja laadukkaat kynsilakat olivat aavistuksen kalliimpia kuin OPI:t ja Essiet, yli 10 dollaria.

Butter London oli mm. Nordstromilla, joka on vähän hienompi tavaratalo, vähän kuin Stockmann.

Nordstrom on kuuluisa hyvästä palvelustaan, ja siitä, että minkä tahansa tuotteen saa milloin tahansa palauttaa jos ei ole tyytyväinen siihen. Huhutaan, että jopa meikit.

Nordstromin kosmetiikkaosasto oli ihan käsittämätön: Clinique, Estee Lauder, Dior, Laura Mercier, La Mer, Jo Malone, Guerlain, Clarins, Chanel, MAC, YSL, Nars, Smashbox, Bobbi Brown, Shiseido, Giorgio Armani, Kiehl's... 

Eikä mikään minimivalikoima, vaan lähes kaikilta merkeiltä koko laaja tuotevalikoima myynnissä. 

Palvelu oli jopa niin hyvää, että myyjät toivat ostoskassit asiakkaille myyntipöydän toiselle puolelle. Osastoilla partioi jatkuvasti managereita kuumeisesti ohjaamassa myyjiä asiakkaiden luokse radioyhteyden avulla, niin että jokainen asiakas sai varmasti palvelua jos halusi.






Uusi löytö minulle oli ihastuttava Anthropologie-kauppa, jossa yhdistyi pariisilaisuus, californialaisuus ja boheemius.

Anthropologiessa myytiin persoonallisia vaatteita, viehättäviä huonetuoksuja ja kiinnostavia kirjoja kuten Paris Street Style ja How to Be Parisian Wherever You Are.






Pääsin myös tutustumaan kohuttuun Lululemon -urheiluvaatekauppaan, joka on erikoistunut erityisesti joogavaatteisiin. 






Enemmän rakastamiani pastellivärisiä urheiluvaatteita löysin kuitenkin toisesta urheiluvaatekaupasta Athletasta.

Athletalla on hauskasti Give-It-A-Workout-Guarantee, eli jos tuote ei toimi urheilussa, sen saa palauttaa. 






Poltin Athletassa melkein koko matkabudjettini ostamalla 250 eurolla mintunvihreää ja liilaa.






Jotta jaksaa tämän urheilusuoritukseen verrattavan shop until you drop -rundin, kannattaa ostaa välipalaksi smoothie, joita myydään USA:ssa parhailla ostareilla. 

Terveysjutuista eniten in olivat chia-siemenet ja lehtikaali eli kale, joita oli melkein joka smoothiessa.


Lisää USA:n shoppailujuttuja viime vuodelta: Sephora, Victoria's Secret, Bath & Body Works ja Bobbi Brown sekä halpiskaupat Walmart ja Target

maanantai 16. helmikuuta 2015

Helsinki-Vantaan lentokentän tax free -uudistus

Lensin viime viikolla New Yorkiin. Helsinki-Vantaan lentokentän tax freet vaihtoivat omistajaa viime vuonna (maailmanlaajuiselle World Duty Free Groupille), ja mielenkiinnolla odotin mitä uudistuksia lentokentän tax freessa oli syksyn jälkeen tapahtunut. 






Turvatarkastuksen jälkeen sijaitseva iso tax free (lähtöportti 22) oli muuttunut musta-valkoiseksi ja kovin kiiltäväksi Duty Freeksi.

Merkkeinä olivat mm. Chanel, Dior, Estee Lauder, YSL, Clinique, Guerlain ja Sensai. Kotimaisena tarjolla oli Lumene.

Ei meikkien kausikokoelmia, mutta Guerlainilta oli myynnissä kyllä kevään uutuuksia, Baby Glow -voidetta (37,95 euroa) ja Meteorites Compact -korostustuotteita (41,95 euroa). Testereitä ei tosin ollut, joten en päässyt kokeilemaan niitä. Meteorites Compactista myynnissä oli käteviä matkapakkauksia, joissa oli myös sivellin (63,50 euroa). 

Duty Freessa myytiin myös OPI:n kynsilakkoja, hinta oli 11,95 euroa. Kausiväreinä oli Coca-Cola Minis hintaan 19,95 euroa.





Yllättävintä oli se, että lähtöportilla 28 sijainnut ex-Finnair Shop ei ollut muuttunut kovin paljon siirryttyään Duty Free -ketjuun. World Duty Free Groupin mukaan tax free uudistus tehtiinkin vähitellen, eikä sen ollut tarkoitus juurikaan näkyä asiakkaille.

Ex-Finnair Shopissa layout oli pitkälti sama, mutta jotain pieniä muutoksia havaitsin. Helena Rubinstein oli selvästi lopettamassa, eikä meikkien kausikokoelmia enää oikeastaan näkynyt. Ainoa jonka huomasin oli Diorin joulun 2014 Golden Shock Collection. Siinä olisi ollut aivan ihana viinipuna-kultainen Golden Shock nimipaletti, mutta se oli valitettavasti jo loppunut. Diorin Golden Shock -viisikoiden hinta oli lentokentällä 45 euroa, kun normaalivalikoiman viisikot maksoivat 46,50 euroa.

Guerlainin tuotevalikoima oli ex-Finnair Shopissa laajempi kuin aulan isossa Duty Freessa, mutta sen sijaan uutuudet Baby Glow ja Meteorites Compact puuttuivat.

Essien kynsilakat olivat nähdäkseni kadonneet, ja tilalla oli OPI:a.







Passitarkastuksen jälkeen oleva EU:n ulkopuolisten lentojen Long Haul Duty Free oli uudistunut kokonaan. Nyt lähtöporteille kuljettiin koko laajan tax freen läpi. Design oli sama musta-valkoinen ja kimaltava kuin aulan isossa Duty Freessa.

Valikoima sen sijaan poikkesi vähän, sillä Diorien ja Chaneleiden lisäksi myynnissä oli luksusmerkkejä kuten Sisley ja La Prairie. Duty Freessa myytiin myös Suomessa nykyään harvinaista amerikkalaista Elizabeth Ardenia. Valikoimassa oli varmaan ajateltu pitkiä Aasian ja Amerikan lentoja.

Helsinki-Vantaan lentoasema on uudistunut viime vuosina voimakkaasti. Ja vieläkin muutostyöt jatkuvat, sillä seuraavaksi laajennetaan kaukoliikenneterminaalia. Onnistuneita uudistuksia ovat olleet mielestäni linnunlaulun valitseminen taustamusiikiksi, luontoelementtien kuten puun ja designin kuten Marimekon tuominen lentoaseman sisustukseen, yleisen siisteyden parantaminen sekä tietenkin Starbucksin avaaminen lentokentälle!

perjantai 13. helmikuuta 2015

Cliniquen osasto laajenee Helsingin Sokoksella

Clinique on laajentanut myyntipistettään Helsingin Sokoksella ja kutsui tutustumaan siihen sekä uuteen ihoanalyysiinsä, joka tehdään tekonologian ja konsulentin avulla.

Epäilen, että asiallisesti ja vakavasti ihonhoitoon suhtautuva Clinique myy hyvin Suomessa, ja siinä myös syy laajennukseen.






Cliniquen ihoanalyysiin voi kuka tahansa mennä joko ajanvarauksella, tai jos tilaa on, walk in -asiakkaanakin.

Ihoanalyysissä etsitään sopivia tuotteita Cliniquen valikoimasta tiettyihin kysymyksiin kuten jokapäiväiseen ihonhoitoon, kuivuuteen, ihohuokosiin tai silmänympäryksiin.

Osan työstä tekee tietokone ja osan konsulentti tarkastelemalla ja tunnustelemalla ihoa. Aika moneen kysymykseen pitää myös asiakkaan itse osata vastata.






Omaksi ihotyypikseni määrittyi Cliniquella 3 eli rasvainen sekaiho.

Sopivien tuotteiden löytämisen helpottamiseksi pullot on Cliniquella numeroitu, kuten tässä legendaarinen puhdistava ja kuoriva kasvovesi Clarifying Lotion.






Muistan Cliniquen jo 1990-luvun lopusta, jolloin siitä kohuttiin Suomessa. Cliniquen kliinisen apteekkimaisten tuotteiden uskottiin tekevän ihmeitä iholle. 

Ostin itse Cliniquen ihonhoitosetin vuonna 2000 USA:sta, jossa ne olivat huomattavasti halvempia.

Yksi ilmiö nuorten tyttöjen keskuudessa oli myös Cliniquen tuoksu Happy, joka lanseerattiin 1998. 

Nykyään Clinique kuuluu Estee Lauder -yhtiöillle, kuten MAC, Bobbi Brown, La Mer, Michael Kors, Smashbox ja Jo Malone. 






Eräs Cliniquen suosituimpia tuotteita on myös nerokkkaasti nimetty Take The Day Off -silmämeikinpoistoaine, joka ei minusta ole kuitenkaan tehokkaampi kuin Lancomen erinomainen Bi-Facil.






Sain testiin Cliniquen uusinta meikkivoidetta Beyond Perfecting. Se on melko peittävää, ja sopii varmaan parhaiten ongelmaiholle. 

Vaaleinkaan sävy ei ole hirveän vaalea, joten vitivalkoisten Lumikkien ei kannata vaivautua. Tosin meikkivoide vaalenee kuivuessaan iholla.






Kadulla on myös kohistu Cliniquen uudistuneista luomiväreistä, joiden pitäisi olla kuulemma aika hyviä.

Luomivärejä saa singleinä, duoina ja 4 luomivärin paleteissa. 

keskiviikko 4. helmikuuta 2015

Muotitrendi: beige ja roosa

Vähän MAC Lightness of Being -meikkikokoelmankin hengessä, josta kirjoitin viimeksi (täällä), on yksi muotitrendi, joka näkyi jo syksyllä selvästi Euroopassa.






Lokakuussa Rivieralla Guccilla kaikki oli beigeä ja roosaa. Kolmantena väritrendinä Guccilla oli vihreä, jonka ennustan myös tulevan muotiin keväällä.






Rivieran ongelmia: valo oli niin kirkas, että en millään tahtonut saada kuvaa näyteikkunasta näistä Guccin laukuista. Tässä näkyy kuitenkin vielä yksi trendi eli snakeskin, joka sopiikin hyvin beigeen ja roosaan.

Yhdistäisin beigeen ja roosaan myös esim. mustaa pitsiä, sillä nämä hienostuneet värit hillitsevät senkin vaikutelmaa.






Beige ja roosa kevyttoppatakki Benettonin ikkunassa Nizzassa.






Wolfordin kevään mallistoon tutustuessani huomasin, että siinä oli myös paljon ihanaa roosaa.

Wolfordilla sävyn nimi on rosepowder, joka hyvin kuvaa sitä.






Tässä on lempparini Wolfordin kevään mallistokuvista, Cordoba Tulle Pullover (160 euroa, huh huh).






Myös tämä Colora Pullover musta-roosana näyttää ihanalta. Ihana on kyllä hintakin, 195 euroa. Hinnasta huolimatta himoitsen jotakin rosepowderia tästä Wolfordin mallistosta. 






Wolfordilta on pakko nostaa myös nämä beiget tekonahkahousut, joiden istuvuus oli aivan super.

Hinta oli muistaakseni n. 300 euroa, mutta ovat varmasti sen arvoiset.





Samaa beige-roosa trendiä Gantilla. Mm. ruutupaidassa on yhdistetty beigeä ja vaaleanpunaista.

Sisustussuunnittelussa neuvotaan rikkomaan roosan ja beigen väriyhdistelmän harmonia haluttaessa keltaisella tai oranssilla (linkki Avotakan juttuun). Sitä voivat rohkeat kokeilla vaatepuolellakin.






Italialaisen Max Maran kevään uusi mallisto on pelkkää beigeä. Sävyjä on useita: hiekka, kameli, kerma...





Myös suomalainen Lumi on trendissä mukana puuterisilla sävyillään.






Muodin huipulle -ohjelmassa näin eräällä vaatesuunnittelijalla kivan idean siitä, millaisen meikin pehmeän puuteriseen beigeen tai roosaan voi yhdistää.

Punainen huulipuna erottui hienosti pehmeänvärisestä taustasta, ja erityisen hyvältä haalean vaaleanpunainen paita ja punainen huulipuna näytti punaisen tukan kanssa!



J.K. Viime keväänä suurin trendi Euroopassa muodissa oli sininen väri, juttuuni tästä.